یا راهی خواهم یافت، یا راهی خواهم ساخت...

اصانلو عضو شورای شهر کرسف در شورای عالی استانها

مجید اصانلو نماینده استان زنجان و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به بحران آب در شهرستان خدابنده، گفت: عدم توجه و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تأمین و توزیع آب شرب از دلایل اصلی این بحران است.

وی افزود: نگاه مسئولان به مسئله آب باید تغییر کند و باور کنند که دچار یک بحران جدی در زمینه آب هستیم.

اصانلو با گلایه از کشت محصولات آب‌بر و غیرضروری مانند هندوانه، اظهار داشت: کشت این محصولات در شرایط فعلی، مناسب به نظر نمی‌رسد و الگوی کشت مناسب ضرورت امروز ما است.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: در توزیع و بهره‌مندی از آب‌های سطحی و زیرزمینی باید عدالت برقرار شود، در فاصله ۲۵ کیلومتری از مزارع کشاورزی، شهرهایی چون سهرورد و کرسف هستند که ۷۰ درصد جمعیت آن، دسترسی به آب شرب ندارند و دو تا سه ماه آب شرب قطع است.

وی ادامه داد: بسیاری از روستاهای استان زنجان، در هفته نیم ساعت آب شرب دارند. آیا این وضعیت شایسته مردم است؟ آیا می‌شود با هفته‌ای نیم ساعت آب، زندگی کرد؟

اصانلو تصریح کرد: شهرستان خدابنده از آهنگ رشد کمتری نسبت به کل کشور و حتی استان زنجان، بهره‌مند است و معضل کم‌آبی هم مزید بر علت شده تا مردم مهاجرت کنند و روستاها خالی از سکنه شود و این در حالی است که سیاست تثبیت جمعیت در روستاها و شهرهای کوچک دنبال می‌شود اما عدم تأمین آب شرب این سیاست را با شکست مواجه می‌کند.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: سوءمدیریت در موضوع آب‌های سطحی و غیرسطحی در شهرستان خدابنده کاملاً مشهود است.

وی افزود: باید بحث تغییر الگوی کشت و مدیریت در برداشت آب‌های زیرزمینی را جدی بگیریم و در زمینه کشت محصولات آب بر تجدید نظر کنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها در پایان با بیان اینکه نگاه حل بحران به موضوع آب باید وجود داشته باشد، گفت: متأسفانه مسئولان ما به این نتیجه نرسیده‌اند که دچار بحران آب هستیم.